Omar Manky, Juan Dolores

1 Cita (Scopus)

Over the past two decades, the sociology of education has addressed the reproduction of inequalities created by for-profit universities in several countries. Despite their contributions, these analyses do not always consider the role of and strategies employed by educational entrepreneurs in social processes. In contrast with approaches that understand the university business as a mere reflection of neoliberal institutionality and those that celebrate profit as the vital element in the renewal of higher education in Latin America an analysis inspired by the literature on social movements and examination of business strategies, institutions, and negotiations in the commodification of Peruvian higher education provides an account of the transformations in the structure of opportunities, resources, and framing processes developed by entrepreneurs during two moments: 1992–2000 and 2001–2012. En las últimas dos décadas, la sociología de la educación ha abordado la reproducción de las desigualdades generada en varios países por las universidades con fines de lucro. Independientemente de sus aportes, estos análisis no siempre consideran el papel y las estrategias de los emprendedores educativos en los procesos sociales. A diferencia de los enfoques que entienden la empresa universitaria como un mero reflejo de la institucionalidad neoliberal, al igual que aquellos que celebran el lucro como el elemento vital en la renovación de la educación superior en América Latina, un análisis basado en la literatura sobre movimientos sociales de las estrategias empresariales, instituciones, y negociaciones en la mercantilización de la educación superior peruana da cuenta de las transformaciones en la estructura de oportunidades, recursos y procesos delimitantes desarrollados por los empresarios durante dos periodos, 1992–2000 y 2001–2012.

Idioma originalInglés
PublicaciónLatin American Perspectives
Fecha en línea anticipada18 mar. 2022
EstadoPublicada - may. 2022

Publisher Copyright:
© 2022 Latin American Perspectives.

Profundice en los temas de investigación de 'Subversive entrepreneurs: Business Agency and Commodification of Peruvian Higher Education (1992–2012)'. En conjunto forman una huella única.